Extra informatie

Geschiedenis

De Annakerk West aan de Boschmeersingel in 's-Hertogenbosch is op 5 november 2023 aan de eredienst onttrokken, met een laatste waardige viering.

De Annaparochie in Deuteren werd in 1936 opgericht en toegewezen aan de paters Maristen. In de vijftiger jaren volgde in Boschveld de OLV van Altijddurende Bijstand, bediend door paters Redemptoristen, en toen ’s-Hertogenbosch sterk uitbreidde naar het westen werd de parochie Maria Geboorte opgericht en kwamen de paters Assumptionisten in West. Na een uitvoerige en intensieve voorbereiding zijn in 1999 deze drie parochies samengegaan onder de naam Emmaüsparochie. De twee andere kerken werden gesloten en alle vieringen vonden van toen af plaats in de enige kerk die nog in gebruik is, de Sint Annakerk.

De oorspronkelijke Annakerk was gesitueerd op de plaats waar nu de personeelsparkeergarage van het Jeroen-Boschziekenhuis staat. Toen uitbreidingsplannen voor ‘West’ gerealiseerd werden, stond ze erg excentrisch en daarom werd in 1964 een noodkerk op de Oude Vlijmenseweg in gebruik genomen.

In 1972 werd de huidige Annakerk gebouwd onder bouwpastoor Toon Nieuwlands. Architect was H. Koldewey, de zoon van de architect van de oorspronkelijke Annakerk. Op 8 januari 1972 werd ze ingewijd door monseigneur Bluyssen. Als gedenksteen werd een natuurstenen plaat ingemetseld met de tekst: “Laat Uw kerk kennen aan het vuur der liefde als weleer.”

Om álle parochianen van de nieuwe parochie zich te laten thuis voelen in hun nieuwe kerk werd de Annakerk in de loop van het jaar 2000 geheel gerenoveerd. Er werden een parochiecentrum en een stiltekapel aangebouwd naar een ontwerp van Nico Arens en ingericht met medewerking van religieus vormgever Pim van Dijck.

Bij het afscheid ontvingen alle kerkgangers een herdenkingskaart. U kunt die hier downloaden: 20231105 ANW laatste viering KAART tekst

Hier volgt binnenkort meer informatie.

Geplaatst op: 6 maart 2024
Geplaatst op: 15 februari 2024