Katholiek worden

Katholiek worden is één van de meest diepgaande en vreugdevolle ervaringen die er zijn. U kunt zich op elke leeftijd aansluiten bij de Katholieke kerk. De officiële opname in de katholieke kerk gebeurt op verschillende wijzen, afhankelijk van uw voorgeschiedenis.

Het proces waardoor volwassenen worden opgenomen in de Rooms-Katholieke Kerk zijn drie sacramenten: het H. Doopsel, het H. Vormsel en de eerste H. Communie of Eucharistie. Bent u al (geldig) gedoopt,  dan hoeft dit natuurlijk niet opnieuw gedaan te worden.

Bent u nog niet gedoopt?  Dan verloopt de opname normaal gesproken in een aantal fases. De Paasnacht is bij uitstek de nacht voor de Doop, maar dit kan ook op een ander moment in het jaar.

De voorbereiding is sterk afhankelijk van uw voorgeschiedenis, maar er zijn vijf punten die in ieder geval belangrijk zijn in de voorbereiding:
1) kennismaking met de heilige Schrift.
2) het leven als Christen.
3) het contact met de geloofsgemeenschap.
4) het ontdekken en leren over de liturgie en de sacramenten.
5) het gebed.

Wanneer u er als volwassene over nadenkt om katholiek te worden, willen wij u daar graag bij begeleiden. U kunt contact met ons opnemen voor een persoonlijk en oriënterend gesprek met een pastoor. Deze zal dan met u in gesprek gaan en in samenspraak met u een traject uitzetten om u hierop voor te bereiden.

U kunt mailen naar secretariaat@parochiemaria.nl.