Trouwen voor de kerk

bruiloft sacramentTrouwen

Iemand leren kennen waarmee je je leven wilt delen. Dat is een Godsgeschenk op zich. Onderlinge liefde, overgave aan elkaar, tot geluk van beiden en eventuele kinderen: het huwelijk is een liefdesverbond. Om dat uit te spreken voor God in de aanwezigheid van familie en vrienden, geeft een extra lading aan de liefde die je voor elkaar voelt. Het huwelijk, de verbintenis tussen man en vrouw, is een sacrament. God geeft er zijn zegen aan.

Het hart van het kerkelijke huwelijk is de belofte dat je elkaar blijft liefhebben. Trouwen voor de kerk is dubbel: het is het danken voor het geschenk van liefde wat je overkomt én aan God vragen die liefde te versterken. Daarnaast laat je door het kerkelijk huwelijk Jezus toe in jullie liefde. Niet alleen tijdens de grote dag, maar altijd, omdat de liefde die je voelt groter is dan jezelf. Liefde is echter ook kwetsbaar en broos en dan kan de steun en liefde van Jezus uitkomst bieden. Drie met elkaar verstrengelde touwen, zijn sterker dan twee verstrengelde touwen.

De huwelijksvoorbereiding bestaat uit gezamenlijke bijeenkomsten. Vanwege de organisatie hiervan is het fijn als het bruidspaar zich 9 tot 12 maanden vóór de geplande huwelijksdatum aanmeldt via een e-mail naar secretariaat@parochiemaria.nl.

Liefde en huwelijk

Wat zou het leven zijn zonder liefde? Er zou geen leven zijn. Een kind dat op moet groeien zonder liefhebbende ouders heeft geen leven. Een mens die men links laat liggen, van wie niemand houdt, die heeft geen leven. Door die liefde van anderen wordt het beste uit jezelf naar boven gehaald. Liefde maakt jou tot een mens. De liefde van God is de noodzakelijke bedding, waarin wij uit kunnen groeien tot de mens naar Gods hart”. Als God ons niet zou liefhebben, dan zouden wij niet kunnen bestaan. Liefde is veel meer dan iemand aardig vinden, liefde is meer dan seksueel omgaan met elkaar. Liefde is durven zeggen: “Jij bent de moeite waard, ik zal er zijn voor jou.” De mooiste aanduiding voor God is dan ook: JHWH….ik ben er…..voor jou….

De huwelijkssluiting

De huwelijkssluiting kan ingebed worden in een Woord- en Gebedsdienst of in de Eucharistie. In overleg met degene die het huwelijk in zal zegenen, kunt u bespreken wat het beste bij u past.
En na de huwelijksdag? Dan hopen wij dat u zich verbonden blijft voelen met uw parochie. Wij willen u daarbij  van harte helpen.

Aan trouwen voor de kerk zijn kosten verbonden. Kijk daarvoor op onze tarievenpagina >>

Meer weten over het kerkelijk huwelijk? Kijk dan deze film:

Aanmeldformulier Huwelijk

Met dit formulier kun je jullie aanmelden voor het Huwelijk. Velden met een * zijn verplicht

• Gegevens bruidspaar

• Bruidegom

• Bruid

• Contactgegevens

• Een medewerker van het Parochiecentrum neemt met u contact op om datum, tijd en plaats definitief af te spreken.
  • Hidden
  • Betaling

Wanneer je in het verleden al een (jaarlijkse) kerkbijdrage hebt gegeven aan de parochie Maria en dus de parochie al actief ondersteunt, betaal je minder voor de huwelijksviering.