Passieconcert - Lambertuskerk

1 april 2023 19:30 t/m 1 april 2023 22:00
Locatie: Lambertuskerk Rosmalen,

Zaterdag 1 april 2023, 19.30 uur in de Lambertuskerk Rosmalen door Vocaal Ensemble NaedenNoen

Programma

Schuld, boetedoening en vergeving staan door de eeuwen heen centraal in de verhalen voor de passietijd. In dit programma zoomen we in op een aantal aspecten van het lijdensverhaal, zoals verklankt in de polyfonie van grote (maar soms ook minder bekende) Renaissancecomponisten. Vanaf de boetepsalmen, de wanhoop en de roep om hulp van het Israëlitische volk uit het oude testament naar de aankondiging van de ophanden zijnde verlossing. Daarna het lijdensverhaal zoals beschreven in enkele antifonen voor de goede week, afgesloten met een Stabat Mater, het verdriet van de treurende moeder staande bij het kruis. In het laatste deel van het programma maken we een verbinding vanuit de polyfonie van de Renaissance naar de huidige tijd, met muziek van enkele hedendaagse componisten die zich duidelijk lieten inspireren door de oude meesters, met als uitgangspunt de lofzang op Maria, het Salve Regina van Josquin DesPrez.

Vocaal Ensemble NaedenNoen

Het ensemble, aanvankelijk opgericht in 2017 als kwartet, bestaat uit 8 ervaren, geschoolde en professionele zangers. De repetities werden vaak aan het einde van de werkdag gehouden: in de middag, hertaald in oud-Nederlands: ‘NaedenNoen’! In 2017 en 2020 gaven zij enkele succesvolle concerten in Noord-Franse kerken en in de Belgische Abdij van Orval. Kwaliteit en plezier in het samen musiceren staan bovenaan bij NaedenNoen. Centraal staat de rijke polyfonie uit de Renaissance; met soms een knipoog naar andere stijlperiodes. NaedenNoen bestaat uit: Sopraan: Ien Bouwmans, Anne Heuvelmans, Alt: Marie-Astrid Vermaas, Thea de Ruijter, Tenor: Kees van der Woude, Sjoerd de Jong, Bas: Herman Heuvelmans, Hans Hoogers.