Woensdag 23 en 30 oktober in het Parochiecentrum
In de dertiende eeuw was er een vermoeden dat het einde der tijden, de Dag van het Oordeel, nabij was. Dat vermoeden werd sterk gevoed door de geschriften van de mysticus Joachim van Fiore (1135-1202), die in de eerste helft van de dertiende eeuw zeer populair waren, vooral bij de Minderbroeders of Franciscanen.
Rond 1250 ontstond vermoedelijk in Franciscaanse kringen het Latijnse gezang Dies irae. Thomas van Celano, biograaf en hagiograaf van de heilige Franciscus, wordt algemeen als de schrijver van de tekst gezien. In deze sequentia, zoals het gezang wordt genoemd, staan de verschrikkingen van het Laatste Oordeel maar ook de redding van de individuele (rechtvaardige) ziel centraal.
Het gezang kreeg snel vaste plaats in de liturgie van de uitvaart en op het feest van Allerzielen. Vanaf de jaren ’70 van de 20e eeuw heeft het gezang deze vaste plaats in de liturgie verloren, omdat het teveel de verschrikkingen van het Laatste Oordeel benadrukte en te weinig de christelijke hoop op de verrijzenis.
De beelden van het einde der tijden die in het Dies Irae worden opgeroepen, hebben vooral in de 19e en 20e eeuw vele componisten geïnspireerd, zoals Mozart, Berlioz, Verdi en Penderecki. De melodie is in veel seculiere composities, en zelfs in films te horen, waarbij zij meestal angst en verschrikking uitdrukt.
Op deze bijeenkomsten kijken we naar de geschiedenis van dit boeiende gezang. We kijken naar de 13e-eeuwse achtergrond, we lezen de tekst en we luisteren naar verschillende religieuze en seculiere toonzettingen. Een boeiende ontdekkingsreis naar beelden over het einde der tijden!
De bijeenkomsten vinden plaats op 23 en 30 oktober 2024 op het parochiecentrum Rosmalen, Rodenborchweg 2. Zij beginnen om 19:30 uur en eindigen 21:30 uur. De leiding heeft diaken René de Weerd. Hij studeerde muziekwetenschappen in Utrecht.
Opgave bij: secretariaat@parochiemaria.nl