Perspectief Laurentiuskerk
Het heeft de vastgoedcommissie van het parochiebestuur veel tijd gekost om tot een herbestemming van de kerk te komen. In eerste instantie is beoordeeld of het bestaande gebouw gehandhaafd kon worden en heeft de Heemkundekring een verzoek bij de gemeente ingediend om de Laurentiuskerk alsnog een monumentale status te geven. Na negatieve conclusies over beide aspecten heeft het parochiebestuur besloten nieuwbouw tot stand te brengen. Daartoe zijn de volgende de randvoorwaarden van het parochiebestuur en het bisdom geformuleerd :
- Waar mogelijk een maatschappelijke bestemming op de begane grond
- Eventueel een Mariakappelletje
- Appartementen voor overwegend senioren conform het bestuursakkoord van het College van B & W
- Een marktconforme opbrengst bij verkoop
Op grond van deze randvoorwaarden heeft uitgebreid overleg plaatsgevonden op bestuurlijk en ambtelijk niveau van de gemeente en potentieel geïnteresseerde partijen. Inmiddels verkeren deze gesprekken in een afrondend stadium zodat het parochiebestuur in de vergadering van eind november besluiten kan nemen. Daarbij is het voornemen de kerk te verkopen met de volgende beoogde functies :
- De begane grond van de nieuwbouw in te richten voor een maatschappelijke organisatie zowel als bergingen voor de appartementen
- Appartementen voor overwegend senioren te realiseren in de hoogbouw
Na besluitvorming in het parochiebestuur en instemming van het bisdom wordt dit initiatiefplan door de gemeente in procedure genomen.
Tijdelijk invulling Laurentiuskerk
Tussen indienen van een initiatiefplan bij de gemeente en verstrekken van een bouwvergunning verloopt ongeveer 2 jaar. Daarna kan met de nieuwbouw gestart worden. Gedurende deze twee jaar ( 1-1-2025 tot 1-1-2027 ) wordt de kerk tijdelijk in gebruik genomen voor onder meer een kantoorfunctie naast mogelijkheden voor gebruik van maatschappelijke organisaties.
Gedurende deze periode wordt de wens van veel parochianen gehonoreerd om de Mariakapel te handhaven voor gebed en het opsteken van een kaarsje. Dan ook kan beoordeeld worden of in de nieuwbouw een kleine gebedsruimte wenselijk is.
Inventaris van de Laurentiuskerk
Op basis van een inventarislijst is beoordeeld waar de inventaris van de kerk naar toe gaat. Daarbij is in eerste instantie gekeken naar de Lambertuskerk en de overige kerken van de H. Mariaparochie. Daarna volgt het bisdom en eventueel maatschappelijke organisaties. Eveneens wordt gekeken naar een herbestemming van de klokken. Camiel van der Heiden, beheerder van de Laurentiuskerk, voert de regie over de herbestemming van de inventaris.
Herinrichting Lambertuskerk
Op basis van ideeën van architectenbureau Kade zijn gesprekken gevoerd met de Kunstcommissie en de Contactgroep van de parochie en zijn er drie informatieavonden geweest om de reacties van de parochianen te peilen. Uitgangspunten daarbij waren/zijn:
- De manier van Eucharistievieren in de Laurentiuskerk, als dat kan, ook in de Lambertuskerk mogelijk te maken om daarmede de parochianen van de Laurentiuskerk “een warm thuisgevoel” te geven
- Het priesterkoor in de Lambertuskerk zodanig ruimtelijk in te richten dat de kerk op meerdere liturgische manieren te gebruiken is
- Aan te sluiten bij de wensen van de koren bij de vieringen
- Meer uniformering en wellicht versobering van de inrichting van de kerk
- Verduurzamen van de kerk en verrichten van achterstallig onderhoud.
Het uitvoeren van de plannen, al dan niet gefaseerd en het communiceren hierover met onder meer de Kunstcommissie en de Contactgroep vergt meer tijd dan verwacht. De vastgoedcommissie en onze administrator, Theo Lamers, vervolgen spoedig het overleg met de architecten om tot een plan te komen t.b.v. de herinrichting van de Lambertuskerk, daarbij rekening houdende met de gemaakte opmerkingen.
In afwachting van dit plan is het huidige priesterkoor van de Lambertuskerk, in samenspraak met de pastores, in beperkte mate gewijzigd om de vleugel van de Laurentiuskerk te kunnen plaatsen tot de definitieve plannen voor de herinrichting van de kerk kunnen worden uitgevoerd.